27 januari 2014

Baumkuchen (mijn eigen Daring Bakers challenge)

For English, click here.

"The January 2014 Daring Bakers' challenge was hosted by Francijn of "Koken in de Brouwerij". She challenged us all to bake layered cakes in the tradition of Baumkuchen (tree cake) and Schichttorte (layered cake)."
Dat is hoe de Daring Bakers deze maand hun challenge aan de wereld tonen. Ik ben blij dat ik de eer had om hen opnieuw uit te dagen. 

*** Klik hier om alle baksels van de Daring Bakers deze maand te bekijken! ***

En dit is hoe ik mijn challenge heb gepresenteerd (maar dan in het Engels natuurlijk):

Hallo! Mijn naam is Francijn en ik kom uit Nederland, mijn weblog is "Koken in de Brouwerij".

Toen ik in 2008 lid werd van de Daring Bakers, besloot ik dat ik jullie op een dag uit zou dagen om spekkoek te maken. Spekkoek is een Nederlands-Indonesische laagjescake met traditionele specerijen zoals kruidnagel, foelie en anijs. Dit is een voorbeeld dat ik in de supermarkt heb gekocht:



Maar toen het moment kwam dat ik in januari 2013 uitdager was, koos ik iets anders: “gevulde speculaas”, omdat ik me realiseerde dat iedereen een grill nodig zou hebben om spekkoek te maken. En ik was er tamelijk zeker van dat niet alle Daring Bakers er een zouden hebben.
Nu ik dan in januari 2014 weer aan de beurt ben, heb ik het perfecte antwoord op dit probleem: een laagjescake waar je geen grill voor nodig hebt!

Er zijn globaal gezien twee soorten laagjescake: die met apart gebakken lagen, en die met laagjes die op elkaar gebakken zijn. Dit tweede soort gaan we bakken deze maand. 
Het grootste deel van deze categorie wordt gevormd door Baumkuchen (duits voor boomcake). Een commerciele Baumkuchen wordt laag op laag gebakken aan een spit, boven een grote bak met beslag, en een grill ernaast. Het beslag wordt over een spit gegoten, en als het gaar is, gaat de volgende laag erover. Dit wordt herhaald tot je 15, 20 of zelfs 25 laagjes hebt. Klik hier om een plaatje te zien. De dunne bruine lijntjes tussen de laagjes zijn de reden dat deze cake boomcake wordt genoemd. 
Baumkuchen is ook in Japan populair, daar heet het baumukuhen en wordt het geserveerd bij bruiloften, vanwege de ringvorm. Is dat niet grappig :-)

Nu over naar het challenge recept, dat is Schichttorte (laagjescake, Schicht betekent laagje). Dat is een vereenvoudigde versie van Baumkuchen, met horizontale laagjes. De laagjes in Schichttorte worden niet gegoten, maar gesmeerd, en de cake wordt niet aan een spit gebakken, maar in een vorm. Hierdoor ontstaat er een platte cake met veel laagjes. Deze Schichttorte is wat we deze maand bakken.  

Doe jezelf een plezier en google plaatjes van baumkuchen. Ik beloof dat je je zult vermaken en dat je geinspireerd zult worden door de vele mogelijkheden.

Bron van het recept: het boek “101 heerlijke recepten voor cake en gebak” een vertaling van “Lieblingskuchen”). De uitgever heeft me gevraagd deze informatie te vermelden:
© 2003 GRÄFE UND UNZER VERLAG GmbH
Originaltitel: Lieblingskuchen by Christa Schmedes
ISBN 3-7742-6073

Verplichte onderdelen: de uitdaging van januari 2014 is om de techniek van Baumkuchen en Schichttorte te gebruiken: dunne laagjes beslag op elkaar smeren, en een voor een bakken, om zo een laagjesstructuur te creëren.  
Toegestane variaties: ik geef jullie een basisrecept, maar jullie zijn vrij om elk ander recept voor laagjescake te gebruiken, zo lang het deze techniek gebruikt. Als je een ander recept gebruikt, deel het dan met ons, en vermeld de bron.

Voor inspiratie kun je zoeken op "laagjescake", "spekkoek", "Baumkuchen", "Schichttorte", "layered cake" of welke andere slimme zoekterm je zelf maar kunt verzinnen. Je mag elke kleur gebruiken, elk aantal laagjes (zo lang het er veel dunne zijn), elke vorm, wisselende kleuren... wees creatief!




Bereidingstijd:
Beslag maken: 15 minuten
Bakken: 60 minuten (afhankelijk van het aantal laagjes)
Chocoladeglazuur: 15 minuten.

BAUMKUCHEN:

Voor een 25 cm springvorm of een 20x25 cm bakvorm 
Voor 12 stukjes


Ingrediënten:

Voor het cakedeeg:

6 eieren

1 snufje zout

120 gram suiker

150 gram marsepein

200 gram roomboter op kamertemperatuur

100 gram poedersuiker

1 pakje vanillesuiker

100 gram bloem

Voor het beleg:

100 gram abrikozenconfituur

2 el sinaasappellikeur (eventueel)

200 gram pure couverture

1 el kokosvet

vet en bakpapier voor de vorm

Aanwijzingen:
1. Verhit de oven voor op 230°C.
2. Bekleed je vorm met bakpapier, en vet zowel vorm als papier in.
3. Splits de eieren. Klop de eiwitten met het zout bijna stijf, voeg de suiker toe en klop helemaal stijf.
4. Verkruimel de marsepein. Klop het met de boter, poedersuiker en vanillesuiker, tot het zacht en romig is. Voeg de eierdooiers een voor een toe en mix goed na elke dooiers. Voeg de stijve eiwitten en de bloem toe en schep het voorzichtig door elkaar. Probeer niet te veel lucht kwijt te raken.





5. Smeer 1/10 tot 1/12 van het beslag op de bodem van de vorm, houd de zijkanten van de vorm schoon, en bak ongeveer 4 minuten in de oven, tot het gaar en bruin is. Haal de vorm uit de oven, smeer de volgende portie voorzichtig over de eerste, en bak weer een minuut of vier. Herhaal tot het beslag op is. Als er een luchtbel ontstaat, prik die dan door met een tandenstoker o.i.d.
Laat de cake een paar minuten afkoelen, haal hem uit de vorm met behulp van het bakpapier, haal het bakpapier eraf, en laat hem volledig afkoelen op een rooster. Snijd de randjes netjes bij.
6. Verwarm de jam een beetje, druk het door een zeef, en voeg eventueel sinaasappellikeur toe. Smeer de cake in met jam en laat afkoelen.
7. Smelt de couverture met het kokosvet in een kom boven warm water. Giet het over de cake om hem helemaal te bedekken, zet de cake op een koele plaats en wacht tot het glazuur droog is.


 

Bewaren : De cake smaakt beter als je een dag wacht met opeten. Eet hem wel binnen een week op. Bewaar in een luchtdicht bakje, maar niet in de koelkast. Invriezen kan ook: snijd in porties, pak in plasticfolie, en vries in, maximaal 2 maanden.

Extra informatie:
Spekkoek:
http://dutchfood.about.com/od/cakespiespastries/r/Spekkoek-Recipe.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spekkoek
Baumkuchen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Baumkuchen



1 opmerking:

Anoniem zei

Ik had net bij een van de deelnemsters an deye challenge geschreven dat ik nooit boom koek in NL geprobeed had ,vijf jaar geleden en ik had van alles nederlands geprobeerd.En naturulijk ook Indonesich,surinaams enzv.Hoe dan ook dat was tot ik in deze blog gelezen had dat het spek koek was>ja het kwam me wel bekend voor in de foto.Alle misterie opgelost dus:Lang zal Spekkoek leven:)
Kom mij ook bezoeken ik heb ook veel recepten in Nederlandse taal.Groetjes uit zonnig Nieuw Zeeland