28 december 2015

Veel te lekkere chocoladekoekjes

Ik heb dit jaar voor kerst een heerlijke taart gebakken, het recept van Matthieu, van Heel Holland Bakt. Hij was super goed gelukt! (Zie foto onderaan.)

Nu waren de hoeveelheden die hij voorschreef nogal ruim. Ik snap dat wel, als je onder tijdsdruk werkt. Ik hield 3/4 van de chocoladeganache over (die eten ze hier op brood, heerlijk!) en een flinke bal chocoladedeeg. 

Vandaag heb ik dat overgebleven deeg tot koekjes verwerkt, en ja hoor, ook die waren heerlijk! Zo lekker dat ik het recept voortaan ga gebruiken voor chocoladekoekjes. Mijn zoon noemde ze "veel te lekkere chocoladekoekjes", en zo gaan ze dus voortaan door het leven. Nou ja.... er is hun geen lang leven beschoren hoor..... ze zijn zo op!

Veel te lekkere chocoladekoekjes

Neem een mixerkom en doe daarin:
- 225 gram koude roomboter
- 180 gram witte basterdsuiker
- 25 gram ei (ongeveer een half groot ei)
- 3 gram zout (ongeveer een halve theelepel)

Kneed dit door elkaar, liefst met het K-hulpstuk, en anders met de deeghaken, tot het een soepel geheel is. 

Voeg hieraan toe:
- 300 gram patentbloem
- 20 gram cacao
- 5 gram bakpoeder

Kneed dit snel tot een samenhangend deeg, dat best nog een beetje kruimelig mag zijn. 
Vorm er twee rollen van, en leg die een kwartiertje in de vriezer. 
Snijd er met een scherp mes plakjes van, ongeveer 3 mm dik. 
Druk een snijvlak van de koekjes in kristalsuiker, leg ze op een bakplaat met bakpapier, 
en bak ze 18 minuten op 180 graden Celsius. 

En dit was mijn taart-van-Matthieu: