15 mei 2016

Chocolade-hazelnotentaart



Ik gaf mijn dochter een paar bakboeken en zei: zoek maar een verjaardagstaart uit. Nou, dat heb ik geweten! Uit het boek "Bakken" van James Peterson (ISBN 9789061129097): chocolade-hazelnoottaart met chocoladevulling en hazelnotenbotercreme. Een technisch hoogstandje met negen lagen en een miljoen kilocalorieën. Maar wat was hij lekker!



Hier zie je hoe hij opgebouwd werd.

Chocoladecake
  hazelnotenbotercrème (botercrème met suikersiroop en tot pasta gemalen hazelnoten)
    hazelnootdacquoise (gebakken eiwitschuim met gemalen hazelnoten)
      geklopte ganache (stijfgeklopte glazuur van slagroom en chocola)
    hazelnootdaquoise
  hazelnotenbotercrème
chocoladecake
botercrème rondom
chocoladeganache (glazuur) over alles heen.

Zo ziet het recept eruit:

En als je de taart doorsnijdt, zie je dit:


  

Het enige nadeel van dit prachtige boek is, dat je veel receptonderdelen bij elkaar moet sprokkelen, en daarvoor ook soms verhoudingen moet omrekenen. Dan verwijst Peterson je naar een recept voor hazelnootschuimlagen, en dan moet je de hoeveelheden voor drie lagen omrekenen naar twee. Dat voorwerk heb ik allemaal al gedaan. Als iemand er behoefte aan heeft, wil ik het recept wel compleet uitwerken en plaatsen. Een recept per boek mag wel, zeker als je daarmee reclame maakt! :-)

Geen opmerkingen: