3 december 2016

Gevulde speculaaskoeken

Gevulde speculaaskoeken (recept PaTESSerie)
Rondo's (recept Gaitri Pagrach)
Er zijn van die dingen waarvan je nauwelijks kunt geloven dat je ze in je eigen keuken kunt maken. Dat zei ik toen ik rondo's had gemaakt, met een recept  van Gaitri Pagrach uit Het Nederlands Bakboek. En nu zeg ik het weer, van deze prachtige gevulde speculaaskoeken. De techniek is hetzelfde, maar hiervoor wordt het deeg van gevulde speculaas gebruikt. Het recept komt van PaTESSerie, het weblog van Tessa Couperus.

Ik heb wel een andere manier dan Tessa om deze gevulde koeken te vormen: rol 1/12 van het deeg uit tot een cirkel met een doorsnee van zo'n 8 cm, en maak de randen dunner dan de rest. Leg er een balletje van ca. 20 gram amandelspijs op. Vouw het deeg netjes om het balletje heen, zorg dat het spijs er niet meer uit kan lekken en dat er geen lucht wordt ingesloten. Leg met de mooie kant naar boven in de muffinvorm. Druk aan met de gladde onderkant van een glas. Dit is de methode die Gaitri Pagrach gebruikt. 



Voor de rest heb ik Tessa's recept gebruikt, ook voor de zelfgemaakte amandelspijs en speculaaskruiden.

Geen opmerkingen: